söndag 20 februari 2011

En ny skimrande dag

I dagens gudstjänst i Partille kyrka lästes tacksägelse med anledning av Elliots bortgång så jag var där, och det var den vackraste gudstjänst jag någonsin har varit på. Det första jag gjorde när jag kom dit var att tända ett ljus för Elliot.

Den första psalmen vi sjöng var psalm 180

1. Var dag är en sällsam gåva,
en skimrande möjlighet.
Var dag är en nåd dig given
från himlen, besinna det!

2. Var morgon är nåd och ansvar
med löften och nya krav.
Var afton står klara stjärnor
och frågar dig vad du gav.

3. Var afton står fjärran stjärnor
i glans över dag som flytt.
Var morgon dig Herren kallar
och väcker din vilja på nytt.


Och hela gudstjänsten följde samma tema. Prästen talade mycket om att leva i nuet och uppskatta var dag som ges. Att varje ny dag ger möjlighet att bli till en ny skimrande dag. Det var en otroligt duktig präst som verkligen gjorde gudstjänsten så oerhört vacker och speciell på alla sätt. Pricken över i:et var den otroligt vackra flöjtmusiken som spelades.

Tacksägelsen lästes för Elliot och tre andra som hade gått bort. När de läste namnen tände de samtidigt ett ljus för varje person. De talade även om hur många år, månader och dagar varje person blev. När de kom till Elliot och sa att han blev 2 månader gammal kom tårarna med full kraft, jag hade gråtit lite innan med men då kom verkligen allt på en gång. Det var så vackert när de ringde i klockorna för de bortgångna och när vi sedan avslutade gudstjänsten med att sjunga psalm 248 (tryggare kan ingen vara) grät jag mig igenom hela psalmen.

Jag har fått en försmak för hur det kommer kännas på begravningen idag, jag var helt slut efter gudstjänsten och tror inte att jag kommer gråta mindre på fredag, snarare mycket mer. Samtidigt är jag så oerhört glad att jag gick dit idag.

Efter gudstjänsten mötte Jakob och Oliver upp mig för då skulle Oliver på barnkalas. Vi lämnade av Oliver och åkte vidare för att gå på ett barndop. Det var ett vackert dop och även där sjöng vi Tryggare kan ingen vara. På dopet träffade vi vänner som vi inte har sett sen innan Elliot föddes, det värmer själen så otroligt mycket att vi har så många fina vänner runt oss. Tack för idag!

2 kommentarer:

  1. Oerhört stark blogg att läsa, tack för att ni delar med er.

    Skickar med en lite video... lyssna på texten.

    http://www.youtube.com/watch?v=UspiZYpJ_vE

    Tag hand om er...
    //Kram Z

    SvaraRadera
  2. Jag önskar jag hade kunnat vara med er i dag, önskar att jag hunnit få träffa honnom. Men även om jag inte fick det finns han och tommrummet efter honnom i mig. Kram!
    Petronella

    SvaraRadera