fredag 21 januari 2011

Det går för fort

Idag har vi varit på sjukhuset igen. Det blev en väldigt tung dag. Dagen inleddes med videoröntgen av svalget och det var som vi misstänkte, Elliots muskler i svalget har börjat bli påverkade. När han sväljer så kommer lite i luftrören, det är säkert därför som han har låtit så rosslig efter att han har ätit på sistone. Efter det träffade vi Elliots läkare och hon sa att det var dax att sätta in en sond, eftersom han sväljer fel. Hon sa även att Elliot kommer bli inskriven på en vårdavdelning, och att de ställer honom i kö för att operera in en knapp på magen. Hon lyssnade även på Elliots lungor och hon sa att de lät oförskämt bra :) Efter det fick vi åka upp till Ingela på vårdavdelningen, hon satte in sonden (vilket gick väldigt bra) och gav oss instruktioner för hur vi ska hantera den. Hon tog en vikt och enligt deras våg hade Elliot gått upp 20 gram (han vägde 4555 gram idag). Sedan fick vi åka hem. Elliots inskrivning på vårdavdelningen fungerar precis på samma sätt som när han var inskriven på neonatal, han kommer vara hemma på permission såvida inga komplikationer tillstöter. Det är en väldig trygghet att ha honom inskriven för vi kan nå dem dygnet runt och är det något är det bara att ringa och åka dit direkt och vi slipper åka till akuten. Det har varit en fruktansvärt tung dag idag, det blev många tårar på sjukhuset. Jag tycker att försämringarna går alldeles för fort och jag är otroligt rädd att Elliot ska tas ifrån oss inom en väldigt snar framtid. Samtidigt försöker jag verkligen tänka positivt, det var väldigt tur att videoröntgen har gjorts så vi kunde se att han svalde fel innan han hade fått massor med vätska i lungorna. Dessutom har han ju fått i sig alldeles för lite mat på sistone, vilket heller aldrig är bra. Så förhoppningsvis leder dagens åtgärder till att Elliot får vara kvar hos oss ett tag till. Här kommer lite bilder från dagen.

_DSC1485.jpgEn glad Elliot innan sjukhusbesöket

_DSC1492.jpg
Elliot är glad trots sonden i näsan

_DSC1491.jpg
och att se honom le är helande för själen

8 kommentarer:

  1. Så fin han är Lille Elliot!
    Han ser så nöjd och glad ut, det är härligt att se.
    Är beundrad hur du ser det positiva i allt det hemska.
    Tänker på er varje dag, flera gånger om.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Man vill inte ge upp tron om ett under!<3

    SvaraRadera
  3. Håller med Anna, ni hanterar detta fantastiskt bra.
    Våra tankar är med er!

    SvaraRadera
  4. Orden är svåra att finna men ni är fantastiska Emma.

    När allt är jobbigt kan man hitta detta "carpe diem" och på något sätt, som att gosa/nosa/ se de vackra ögonen och det underbara leendet på lilla goa Elliot, förgylla "just nu-et" Det kan vara svårt många gånger med detta "carpe diem" när det är jobbigt, men jag vet att ni har hittat det och gör det, så det blir en Guldkant även på en sorgkant.
    Tänker på er och sänder varma styrkekramar till er alla... Annika

    SvaraRadera
  5. Jag är en läsare som ni inte alls känner. Jag är så imponerad av dig och din familj! Blir rörd varje gång jag läser och ser de fina bilderna på Elliot. Han är fantastiskt söt!
    Önskar av hela hjärtat att han ska få må bra!

    SvaraRadera
  6. Ta hand om varandra. Tänker på dig/er. Många kramar Emma från din "gamla" dagmamma. Janka

    SvaraRadera
  7. Jag tillhör också gruppen läsare som inte känner er personligen. Jag blir helt varm i hjärtat när jag ser er lilla kämpe. Han är helt underbar och han har en underbar familj. Han kommer klara sig så mycket bättre och längre tack vare er.

    Jag har själv 2 barn varav min lilla är född i aug 2010...jag kan verkligen relatera till den skräck ni måste känna, bara jag tänker på det vill magen vända ut och in på sig. Ni gör det bra som orkar....STOR KRAM!!

    SvaraRadera
  8. Vi tänker på er och pratar om er dagligen! Kram Emmely med familj

    SvaraRadera