onsdag 19 januari 2011

Ingen sond :)

Idag har vi haft en fullspäckad dag. Morgonen inleddes med Elliots första barnvagnspromenad. Det var verkligen på tiden, äntligen var det varken för kallt eller för halt! Han tyckte om att åka barnvagn så länge vi var ute och gick. Att stå still eller vara inne i mataffären var ingen höjdare. Jakob och jag diskuterade det här med sond, och ingen av oss ville ju så klart att han skulle få det. Samtidigt var vi båda var överens om att han måste få i sig mat, så innan vi åkte till sjukhuset tog Jakob verkligen tag i flaskmatningen. Jag hade prövat att amma innan men det gick inte så jag hade pumpat ur lite mjölk som Jakob lyckades få i honom. Väl på sjukhuset vägde vi Elliot, och det visade sig att han hade gått ner ytterligare 60 gram (han vägde 4535 gram idag). Det kändes skönt att Elliot inte hade gått ner mer. Läkaren lyssnade på Elliots lungor och de låter fortfarande bra. Vi diskuterade vikten och bestämde att vi ger flaskmatningen en chans, så jag har hyrt en bröstpump idag. Efter videoröntgen på fredag ska vi tillbaka och ta en vikt igen, så då hoppas jag verkligen att det har vänt och att hans vikt stadigt går uppåt. Vi fick även träffa hon som i framtiden kommer sätta sond på Elliot, hon visade hur en sond ser ut och visade även hur en knapp ser ut. Vi får verkligen hoppas att det dröjer innan vi behöver träffa henne igen.

ElliotElliot på premiärturen!

På vägen hem kände jag mig väldigt uppåt och lättad. Vi känner båda att det är väldigt viktigt för oss att Elliot faktiskt får bröstmjölk och inte ersättning eftersom han behöver allt skydd han kan få. Dessutom känns det skönt för mig att vi nu kan dela på ansvaret att få i Elliot den mat han behöver, och jag slipper kämpa med amningen. Självklart kommer jag fortsätta amma i den utsträckning det går, men går det inte mer är det inget jag tänker gråta över. Huvudsaken är att vi får i Elliot mat och att vi slipper sond och sånt så länge det bara går. Ett stort tack till er som höll tummarna och sände oss positiva tankar, vi slapp sonden den här gången!

1 kommentar: